Saturday, April 9, 2011

If you were in this situation, what would you do?

Ok. Ini bab mengumpat. Switching to BM.


Selalu kitorang akan pergi makan lunch buffet setiap hujung minggu dekat sebuah restoran Pakistan. Kiranye kitorang nih regular customer dari kedai dia rupa cam 'ghetto' sampailah dorang pindah ke kedai cantik.
Anyway, seperti biasa hari nih kitorang makan kat situ. Kitorang pelanggan pertama, lepas tuh masuk laki orang putih sorang, then masuk sorang perempuan orang putih pulak. Kita namakan perempuan orang putih tuh, Mary (bukan nama sebenar). Mary nih pun regular customer gak tapi kitorang lagi lama dari dia. Dia memang akan datang setiap hujung minggu, kadang2 nampak dia mengajar anak owner restoran tuh sebab Mary nih cikgu sekolah rendah. Lepas Mary masuk, ada mamat Mexican pulak masuk. Then, seperti biasa, waiter tuh akan serve ais kosong lah kat semua customer. So, waiter nih dia serve Mexican tuh dengan ais kosong tuh dulu before Mary. Mary tuh duk dekat paling corner restoran tuh, tiba2 dia cakap kuat giler. 

Mary: Kenapa serve dia dulu air sedangkan saya sampai dulu. Awak patut serve saya dulu. 

Ok. At first, kitorang ingat dia joking dengan waiter tuh sebab kitorang tak nampak muka dia plus customer lain ada dalam restoran tuh pun semua gelak2. Sebelum tuh, mamat Mexican nih pun ade buat lawak cakap dia ingat dia dapat jadi first customer hari tuh, so kiranye suasana time tuh cam chill lah kan.

Waiter: Apa masalah awak Mary? Ye, saya tahu. Saya akan amikkan air kosong untuk awak lepas nih.

Ok. Kiranye kalau suasana time tuh cam suasana chill, aku rasa waiter tuh pun kira melawak lah kan. 

Mary: Perangai awak kurang ajar.

Jai time nih gelak2 lagi. Aku cam was2 lah. Perempuan nih melawak ke serius.Aku tanye Jai, jai confident cakap perempuan tuh melawak kan. Sebab perempuan tuh memang baik pun, kalau nampak kitorang mesti tegur. Sampailah, perempuan nih bangun dari tempat duduk dia, pergi jumpa owner restoran tuh

Mary: Aman (bukan nama sebenar) sangat kurang ajar dengan saya. (Then, dia cerita lah, bla bla bla)

Jai cakap, oh perempuan nih serius rupanye.

Pastuh perempuan nih habiskan makanan dia, bangun, and terus bayar. Cepat gila lah, kitorang pun tak habis makan lagi.

Mary: (Waktu dia bayar) Saya masih tak dapat tahan marah. Jadi, saya akan beredar, dan mungkin tidak akan ke restoran nih sampai saya boleh melupakan kejadian ini. 

Owner restoran: (Minta maaf sambil suruh Aman minta maaf, and Aman pun mintak maaf) Sorry ye Mary. 

Mary: Saya masih tak dapat tahan marah. Jadi, saya akan beredar, dan mungkin tidak akan ke restoran nih sampai saya boleh melupakan kejadian ini. (Ulang ayat sama)

Lepas Mary beredar, waiter tuh datang ke meja kitorang tanya sama ada ape yang dia cakap tuh kurang ajar ke tak? 

Aku cakap lah, ingatkan Mary tuh buat lawak memandangkan dia tuh regular customer. Rupenya tak. Yelah, kalau tau Mary tuh serius, maybe Aman pun tak cakap cam tuh kot. Aman tuh ade cakap, kadang2 dia marah anak owner restoran tuh kalau anak owner restoran tuh tak ikut cakap dia masa dia ajar dorang.Pastuh Mary merajuk, terus keluar dari restoran tuh. Aku pun ade nampak gak, hari tuh anak owner tuh tertumpah air kosong time si Mary tuh ngajar anak dia. Pastuh terus Mary tuh pergi cakap dengan owner tuh kata anak dia tak nak ikut cakap. Ala, budak2 umur 7-8 tahun, biasalah tuh. Plus, dia pun cikgu kan, takkan tak paham perangai budak2. 

Mamat Mexican tuh pun mintak maaf kat Aman sebab dia, Aman kena marah pulak kan. Aman pun mintak maaf dengan semua customer dalam restoran tuh sebab kekecohan yang berlaku.

So, kesimpulannya, kitorang anggap, sama ada Mary tuh tengah PMS atau pun dia menopause. Tapi bak kata Aman, customer is always right.


P/S: Pernah keja McD lepas SPM sampai dapat surat complaint dari customer. Kalo ko nak ngada2 sangat mintak tukar toys itu ini dalam Happy Meal tuh, pergi bukak restoran sendiri boleh? Ada 10 orang lagi beratur belakang ko, takkan nak layan ko berjam2.For the record, I am certainly not a customer-service type of person :P


6 comments:

K said...

To be fair, sometimes people take regular customers for granted, especially if they are good natured. Like, I'm a regular customer in Starbucks and sometimes they forget my drink or they make it wrongly and I don't really care, but if I'm in a bad mood, even if they make me wait for a few minutes, I lose my temper. I don't yell at them but it annoys me and they joke and say its okay because I'm such a regular, when it really isn't okay. I guess in the end, maybe both parties are wrong? Shrugs. But the waiter did apologize and I guess Mary will probably go home, think about it and realize she was being silly anyway and return. Either way, sometimes it is kinda tough, because yeah, customer service always has the policy that the customer is always right. And in this case, I guess Aman didn't know how she felt otherwise I am sure he would have either served her first or not joked about it. Oh well.

FeiYian Yoong said...

OMG, from your story, rase si Mary tuh mmng panas baran. Maybe, tgh PMS ari ni made everything worse. Sian Aman. If I were Mary, I would treat it as a joke. Bukannye die tunggu lama pun for the water. Buat penat je marah2.

masmuni said...

nak komen hampir sama dgn yoong, like chill la, awat emo semacam ni? huhu

OneDropH20 said...

perhaps Mary memang a very emo person, perhaps she has anger management issues.
perhaps that day she started her day badly, perhaps someone she loved was very sick, perhaps she was almost bankrupt.

kalau kawan, memang banyak boleh buat lawak and expect understanding. but friends also need respect, whatmore friends who are customers which means that there is the basic professional relationship of business-client. That professional relationship shouldn't be jeopardized just because sudah lama berkenalan.

I pun pernah kerja sbg waiter. Customers are not always right, but it is our (restaurant's) responsibility to ensure that they get the most for what they pay. As waiters, it is our job to ensure that each and every client has a nice time and goes out the door happy, regardless of how he came in. It was very satisfying to see customers leave happier than when they come.

*Why do I always write a long piece...laptop dying ni*

Farina said...

Hahaha. Why are only the Davis peeps responding to this post?

Anyway, with regards to responding to all your comments, I agree that both parties are wrong.

The first time we met Mary was when the restaurant was still at their old location. They supposed to start their lunch buffet at 12pm but they were not ready until 12.30pm.Mary was not mad at that time considering she had to wait for 30 mins.She just found out about the restaurant few weeks prior so I guess she has not revealed her true colors,yet. Then, she started to get involved with teaching the owner's kids and at some point, I noticed I didn't see her teaching the owner's kids anymore and didn't see them playing in the restaurant either. I guess that was after they made Mary pissed off. So, in all, I think Mary has an attitude problem.

As for Aman, he has been really good with all the customers, regular and new. I saw him offering one regular customer with Gulab Jamun taken from their kitchen as the buffet on that day only had Kheer pudding for dessert and the customer really liked GJ. But he once spilled water when serving and the water was all over the customer's phone. So, he had his fair share of clumsiness as well.

Perhaps, a better outcome could be achieved if Mary chose to call Aman to her table, instead of shouting from her table. Perhaps, in the future, Aman should set a clear boundary in terms of client-customer relationship and treat all the customers the same.

=)

Yao-Hua Law said...

davis ppl very free.